Hans von AACHEN (1552 - 1615)

a001

Kristus v hrobe prebúdzaný anjelmi (1594), medirytina Raphael Sadeler I
Znač. "Ioan ab ach pinx. R Sadeler sculp"; - Jacoby: Hans von Aachen. München 2000, s. 116 n., kat. č. 24; - Kat. Zagreb 1960, s. 91-92, č. 44 (JAZU, inv. č. 5711); + Kópia, medirytina nezn. rytca, s nemec. textom naspodu, znač. "Ioan ab ach pinx P.Ta. ex." (na strane s medailónmi Krista a P. Márie s dieťaťom v hornej časti).
+ Monochrómny obrázok (kópia?) v obrazárni kláštora Kremsmünster
a001 a Tabuľová maľba v predele oltára sv. Kríža, 1629
SPIŠSKÁ KAPITULA, Katedrála sv. Martina
Z. Szilárdfy: "Kik a kerubokat titkosan ábrázoljuk...": Liturgia és kompozíció. MÉrt 39/1990, s. 86; - Medvecký, Oltár sv. Kríža..., PaM 1994/5-6, s. 14-19 (predloha; po stranách oltára tabuľové maľby anjelov s Arma Christi, v nadstavci Zvestovanie Panne Márii podľa kompozície V. Salimbeniho); - JM, Ars 1998, obr. 13 a,b; - Z. Szilárdfy, in: Ikonográfia - Kultusztörténet. Bp 2003, s. 291 a pozn. 14 na s. 297; - K. Chmelinová: Miesto zázrakov, kat. SNG 2005; - JM 2006b, s. 205, obr. 5 a,b; - Galavics 2008, obr. 36 a 37 na s. 73; - JM, in: Renesancia 2009, č. 208 na s. 847-848, obr.; - Kat. K počiatkom jezuitov na Spiši / Ján Voško, z reštaurátorskej tvorby. Spišské Podhradie 2013, s. 65-67 (M. Novotná); - M. Novotná, in: Katedrála sv. Martina v Spišskej Kapitule, 2017, s. 306


Kompozícia vychádza z medirytiny Aegidia Sadelera z r. 1588 (Holl. 58) a predtým už Martino Rota (B 14);
Kompar.: kompozícia rovnakého námetu "Anjeli oplakávajú Krista v hrobe", rytina podľa obrazu J. Palma Giovane (UBI Roschmann XVIII, s. 77: "I. Palma invent. p.")

a002

Zvestovanie Panne Márii, medirytina Lucas Kilian, 1622
Kat. Göttweig 2005, č. III.36 (aj stranovo prevrátená verzia Lucas Kilian podľa Hansa Rottenhammera st.: "Rottenh. pinx. venet. L. Kil. f." - kat. č. III.37; a neznač. neskoršia kópia - kat. č. III.52); + Kópia viedenský medirytec, knižná ilustrácia (Missale Romanum) - s košíkom naspodu, šiator a holubica Ducha sv. (Galéria umenia E. Zmetáka Nové Zámky, G-1058; Universitätsbibliothek Salzburg)
a002 a Tabuľová maľba výplne parapetu malej organovej empory, 1665?
PREŠOV, far. kostol sv. Mikuláša
JM 2006, pozn. 20
Prevzatý celok kompozície, stranovo prevrátene. Ďalšie tabule na empore podľa iných predlôh ("Narodenie" podľa Rubensa).


a002 b Póza a gesto anjela na oblaku na olejomaľbe Videnie sv. Antona Pad.
LEVOČA, SNM - Spišské múzeum (?)
Papco 2005, fareb. repr.
Len pravá ruka a hlava z profilu podľa archanjela Gabriela.


a002 c Carpoforo Tencalla, postava archanjela Gabriela na freske Zvestovanie v kartuši štukovej klenby kaplnky, 1655
ČERVENÝ KAMEŇ, hrad
(upravené - pravú ruku má zdvihnutú, hlavu otočenú). Figúru Gabriela variuje Tencalla aj na svojích neskorších freskách (Zvestovanie v zámku Trautenfels, u viedenských dominikánov a v kaplnke zámku Ennsegg)


Kompar.: identická figúra anjela napr. v hornej časti obrazu Pietra de Pomis "Mária Pomocnica kresťanov" z r. 1611(?) na hlav. oltári Mariahilfkirche v Grazi.



a003

Klaňanie pastierov (Adorácia dieťaťa), medirytina Johann Sadeler I, 1592
Znač. "Johan Sadeler fecit" (Holl. 22, č. 184; - IB č. 133; - New Hollstein. Hans von Aachen, 1996, č. 19);
Oválny medailón, olejomaľba na medi, dat. 1591; Mníchov, Bayer. Gemäldesammlungen (J. Jacoby: Hans von Aachen. München 2000, kat. č. 10, obr. 45; + kópie a repliky s. 92-93).
+ Wolfgang Kilian, kópia podľa Sadelera, medirytina, 1. pol. 17. stor.; stranovo prevrátene, bez matky s dieťaťom v popredí (Lombardia BeniCulturali); + P. Lauterburger, medirytina, 1716 (poškod. exemplár v HAUM - Virtuelles Kupferstichkabinett); + kópia v norimberských tlačiach, vyd. P. Fürst; atď.


a003 a Tabuľová maľba, ústredný obraz » oltára Narodenia z r. 1636
ŠTÍTNIK, far. kostol ECAV
JM, Ars 1998/1-3, obr. 3 a,b (predloha); - Galavics 2008, obr. 34 a 35 na s. 72; - JM, in: DSVU Renesancia 2009, č. 211 na s. 850-851, obr.
Celok kompozície, oválny formát predlohy prekomponovaný na obdĺžnikový


a003 b Olejomaľba, závesný obraz, 2. pol. 18. stor.?
TURČIANSKA ŠTIAVNIČKA, pohrebná kaplnka Révayovcov na cintoríne
Obraz pred r. 1989 stratený (= databáza ukradnutých predmetov PZ, č. 1144 ako "Klaňanie Troch kráľov", 150 x 100 cm?)





+ B. Szafraniec-Rdultowska: "Poklon pasterzy" Hansa von Aachen - wzór dla kilku zabytków sztuki slaskiej. Biuletyn Historii Sztuki, 1994/3, s. 261-266; + Použité ako predloha pre dva obrazy v Sliezsku (Steinborn / Oszczanowski, č. 37, 38; - Steinborn 1966, s. 28, č. 64; - Kat. Slezsko perla v české koruně, NG Praha 2006, č. II.3.22, II.3.34); + Sliezsky maliar, ústredný obraz epitafu W. Wolgemuta a M. Jeltschovej, 1604 zo Źórawiny (MN Wroclaw); + Olejomaľba na dreve (zo súkrom. zb. USA - Kat. Dorotheum Wien 27.03.2003, s. 245, č. 228: "flámsky maliar podľa Sadelerovej rytiny") a slabšia kópia (Dorotheum Salzburg); + Monogr. C.S.P., olejomaľba, 1604 (Dessau, Öffentliche Sammlungen, býv. Anhaltische Gemäldegalerie, foto ca. 1936 - MI); + Narodenie (podľa verzie W. Kiliana) z cyklu mariánskych výjavov v kazetách dreveného stropu, Marienkirche v Herrenchiemsee Lk Rosenheim, 1630/32 (Corpus BD 12/I, 2006, obr. s. 205; - na s. 202: "Die Darstellungen folgen mit Sicherheit graphischen Vorlagen..." bez predl.); + David Custos, matka s dieťaťom, perokresba, 1619 (Stift St. Paul)

a003.2

Klaňanie pastierov, medirytina Aegidius Sadeler II, 1588
Tlač Joris Hoefnagel 1588. Rytinová reprodukcia podľa van Aachenovho olt. obrazu z r. 1588 (podľa van Mandera zv. E, č. 131 na olove alebo na medi) v Capella della Natività rímskeho jezuit. kostola Il Gesù; asi zničený (S. Kummer, Zeitschrift fur Kunstgeschichte 1993, s. 526, Nr. 4, obr. 12; - Jacoby 2000, s. 89-91, kat. č. 9; - Holl. Dutch 21, č. 32; - IB 72/1, č. 032s2; - New Hollstein: Hans von Aachen 1996, kat. č. 18)
+ Prípravná kresba (Londýn) a olejomaľba na dreve, pripis. H. van Aachen (Hannover, Landesmuseum)


a003.2 a Ústredný polychrómovaný reliéf epitafu Fides Girschnerovej (zomr. 1668), dat. 1672
LEVOČA, far. kostol sv. Jakuba
M. Aggházy, Bull. du Musée 1956 (predloha); - Medvecký 1998; - Chmelinová 2003, obr. 8 ("1668"); - NKP Levoča 2016, s. 74, 193-194; - K. Chmelinová, in: Skarby baroku, MN Krakow 2017, s. 35 (predloha)

a003.2 b Luca Antonio Colomba, freska na stene boč. mariánskej kaplnky, okolo 1700
FRAUENKIRCHEN (Boldogasszony), pútny kostol františkánov
(odvodená a upravená kompoz.)





+ Johann Rottenhammer, kópia (podľa H. von Aachen?), lavírovaná perokresba (Linz, Stadtmuseum Nordico - Kat. Linz 1989, č. 1); + kópie podľa Sadelerovej rytiny: Samuel Klaus, oválna olejomaľba na dreve, 1622/29 (Eisenberg, Stadtpfarrkirche); + Štajerský maliar, olt. obraz, pol. 17. stor. (Schöder, far. kostol); + obraz v MG Brno (Kusáková 1959-1961, s. 233: "dat. 1585"!); + miniatúra Daniel Fröschl (Florencia, Basilica S. Lorenzo);
+ kópia v MN Warszawa, atď. (Jacoby 2000, s. 91); + Narodenie (s donátorom), olejomaľba, ca. 1600 (Köln, WRM); + Predloha pre tri obrazy v Sliezsku (Steinborn / Oszczanowski, č. 33-35); - Monogr. H W 1606, Piotrowice Wielkie (Kat. Slezsko perla v české koruně, NG Praha 2006, s. 216, č. II.3.32), atď.

a004

Ukrižovanie (Ukrižovaný s Máriou a Jánom pod krížom), medirytina Aegidius Sadeler II, 1596
Rytinová reprodukcia podľa van Aachenovho olt. obrazu z r. 1596 v kaplnke sv. Kríža v jezuitskom kostole St. Michael v Mníchove. (New Hollstein German 1996, č. 25; - Ramaix 1997, s. 84-85; - Jacoby, kat. č. 17 na s. 105-106 +lit., fareb. reprod. obrazu na príl. 7)


a004 a Panna Mária a sv. Ján Evanj. na Ukrižovaní v kartuši pod klenbou bočnej kaplnky, pol. 17. stor.
TRNAVA, Univerzitný kostol sv. Jána Krstiteľa
Nezn. maliar, štuky G. Tornini.
(Z predlohy odvodené len pózy a gestá Márie a Jána; Kristus na kríži iný)



+ Maľba v kruhovom ráme na predele oltára hradnej kaplnky Tomáša Erdődyho z r. 1617, Varaždin, dnes Gradski Muzej (Bubryák 2013, s. 103, obr. 58, 59; ústredný obraz oltára Mária pod baldachýnom so sv. Štefanom diakonom a sv. Vavrincom prevzatá z rytiny Johanna Sadelera podľa P. Candida; namiesto Vavrinca pápež Sixtus II. - obr. 55, 56);
+ ústredný obraz krídlového oltára z ev. kostola v Bernštáte, dnes v kostole sv. Mateja vo Wroclawi (Kat. Slezsko perla v české koruně, NG Praha 2006, s. 217, č. II.3.33);
+ olejomaľba, okolo 1700, vo frant. kláštore Vukovar (Cvetnić 2007, s. 110-111, obr. 56-58)





a005

Martýrium sv. Sebastiána, medirytina Jan Muller, okolo 1600
Stranovo prevrátená (luky v pravej ruke, tetivu naťahujú ľavou!) rytinová reprodukcia obrazu Hansa von Aachen s pomocníkmi z r. 1588/89 na boč. oltári jezuitského Michaelskirche (B. 23 II; - Muhlen 1997, s. 471-473, č. 145; - J. P. Filedt Kok: Jan Harmensz. Muller as Printmaker I. Print Quarterly 1994, no. 3, s. 254; - Mander, zv. E, č. 138; - Barockberichte 31, obr. s. 11)
+ 4 rytinové kópie podľa Mullera (New Hollstein I, s. 114-115, č. 44 a-d; - opačne, zmenený formát atď.); + rytina Alessandro Scalzo zv. Paduano (Jacoby 2000, s. 26-28, 125-127, č. 30, obr. 16); + kópia Giacomo Lauro (Rím, 1584-1637), medirytina podľa J. Mullera (J. Bilek-Michalkowa: Historia pewnej kompozicji Jana von Aachen. Rocznik MN w Warszawie II/1957, s. 647-660); + Ďalšia verzia rytiny s iným nápisom naspodu, neznač. (Kat. Göttweig a Kremser Schmidt 2001, č. II.22: "pripis. Johann Sadeler st. podľa B. Sprangera"!)


a005 a Olejomaľba, 2. pol. 18. stor.
BANSKÁ BYSTRICA, Stredoslovenské múzeum
Kópia, oproti Mullerovej rytine stranovo prevrátená, ol/pl, 163 x 110 cm; (rešt. M. Slúka 2007)



      
+ Kópie podľa rytín (Jacoby 2000, č. 30, s. 126); + dobová kópia, olej na dubovom dreve (Olomoucká obrazárna III. Olomouc 2008, č. 1, s. 20-22); + Nizozem. kópia, olej na dreve v MN Varšava (Bilek-Michalkowa, obr. 1); tabuľová maľba G. Zarzyckeho v Lowicz a i.); + Obraz boč. oltára, 18. stor. (Niederalteich) - postava Sebastiána vymenená, prevzatá z kompozície G. Seghersa, hore pridaný Kristus a anjelici/; + Olejomaľba, 17. stor., Muzej suvremenne umjetnosti Zagreb (Cvetnić 2007, s. 105-obr. 55); + J. A. Strauss, Sebastián sám pri strome, ca 1770 (Landesmuseum Marburg - Š. Cobelj: Die Barockmaler Strauss. Klagenfurt 1969, II, obr. 61); atď.

a005x2

Ukladanie do hrobu, medirytina nezn. rytec
Lavírovaná perokresba, predloha pre grafiku? (HAUM).
Repoussoirový motív obzerajúcej sa ženy obrátenej chrbtom, s rukou natiahnutou je jednou z figúr, ktoré obmieňa Hans von Aachen aj na iných kompozíciách (Klaňanie pastierov)


a005x2 a Olejomaľba, pol. 18. stor.
(SOGA 2018)
Slabá kópia podľa rytiny, ol/pl, 130 x 95 cm; - ponúkané na 139. jarnej aukcii SOGA, marec 2018, č. 139



katalógtop