Andrea SACCHI (1599 - 1661)

s421

Alegória Božskej Múdrosti - La Divina Sapientia (Sap. 6,22, "Sedes Sapientiae"), rytina Pietro Aquila
Rytinová reprodukcia Sacchiho klenbovej fresky v Palazzo Barberini v Ríme z r. 1629-33


s421 a Maľovaná kópia ústrednej časti, zač. 18. stor.
KOŠICE, Východoslovenské múzeum (S 1996)
Ol/pl, 82 x 87 cm (Kat. Barok 1999, č. 494; - predloha)



Johannes / Jan SADELER I (1550 - 1600)

s422

Ukrižovaný Spasiteľ s anjelmi (Starý a Nový zákon), medirytina podľa nezn. predlohy
Znač. "I. Sadeler sculp. et excud. Monachii B."


s422 a Anjeli (s tabuľami Desatora a kalichom s hostiou) na maľovanej tabuli s Kristom na kríži, zač. 17. stor.
BRATISLAVA, SNG (O 5385)
Tempera na dreve, 125 x 46 cm; stredná tabuľa erdődyovského oltára zo Smoleníc (Bubryák 2013, s. 95-97, obr. 51 a-b, 52, 53; - predloha). Po stranách smútiaca Mária (podľa Goltziusa)
a sv. Tomáš apošt., osobní patróni Márie Ungnadovej a Tomáša Erdődyho.



s423

Posledný súd, medirytina podľa nezn. predlohy
(Th. Barendsz?); Znač. "T. Bern:(?) A. in. - I. Sad: sculp: ex:"


s423 a Postava vyliezajúca zo zeme na tabuľovej maľbe Vzkriesenie mŕtvych k Poslednému súdu, ca. 1640?
KOŠICE, Východoslovenské múzeum
Stredná tabuľa epitafu nezn. rodiny (DSVU Barok 1998, obr. epitaf). Hlava zmenená (sediaca figúra muža vpravo a póza Krista Sudcu vo vrchole podľa Posledného súdu M. Rotu, 1576)/



Johannes / Jan SADELER II (1588 - 1665)

s424

Emblémy, medirytiny, in: Diego de Saavedra Fajardo (1640?)
(1. vyd. Mníchov 1640, ďalších 64 rôznych vydaní v 17. stor.; v Uhorsku až v 18. stor. - É. Knapp / G. Tüskés, Emblematics in Hungary... Tübingen 2003, s. 59-60). - "Didaci Saavedrae Faxardo eq. Idea Principis Christiano-Politici, centum symbolis expressa. Pestini 1748 (dve verzie, ďalšia 1759). - "https://archive.org/details/didacisaavedrae/00saav"
s424 a 5 reliéfnych medailónov v štukovej výzdobe na priečelí paláca Klobušických v Prešove, 1770?
L. Ďurčeková / P. Megyeši: Emblémy na priečelí Paláca Klobušických v Prešove. PaM 64/2015,
č. 4, s. 15-22 (predlohy)



+ Z niektorého francúzskeho vydania prevzatých je 12 maľovaných emblémov (s lemmami vo francúzštine) v štukovej výzdobe na strope miestnosti vo východnom krídle zámku Doudleby (M. Lejsková-Matyášová: Barokní emblémy v zámku v Doudlebech nad Orlicí. Umění 16/1968, s. 59-68; - T. Vomočilová: Fresková a štuková výzdoba zámku Doudleby nad Orlicí. Bc. dipl., FF UPOL, Olomouc 2015, s. 24-27, obr. 23-46 na príl.; - Peter Megyeši: Philothei symbola christiana. Emblémy v zámku Doudleby nad Orlicí. Umění 64/2016, č. 2, s. 122-136, lit. v pozn. 3)

Raphaël SADELER II (1584 - 1632)

s424x2

Rytinová ilustrácia, in: Jeremias Drexel, Horologium Auxiliaris Tutelaris Angeli, Mníchov 1622
1. vyd. "Horologium Auxiliaris Tutelaris Angeli / Auctore Hieremia Drexelio..., Monachii, Sadelerus 1622 (VD17 12:101163F); - K. Mészárosová: Emblémové knihy Univerzitnej knižnice v Bratislave. Bratislava 2018, s. 130 (UKBa 17G2705); + ďalších 5 vydaní 1623-1631; + v nemeckom preklade "SchutzEngels Weckuhr" (vyd. 1622, 1623, 1625).
s424x2 a Panna Mária a dieťa Ježiš strieľajúci šípy na obraze Archanjeli ochrancovia, pol. 18. stor.
BRATISLAVA, GMB (A-2470)
Veľkorozmerná olejomaľba na plátne (500 x 565 cm) neznámej proveniencie zachovaná v býv. kostole klarisiek; obraz prevzatý do GMB, po skončení reštaurovania v r. 2017 exponovaný
v Kaplnke sv. Jána Evanjelistu pri kostole františkánov; - B. Davidson / J. Luková: Barokový obraz
s motívom Panny Márie Kráľovnej anjelov, in: PaM 2018/3, s. 30-33
Zobrazenie odvodené zo Sadelerovho prototypu, rozvedené a doplnené ďalšími motívmi - kľačiace anjelské figúry (9 Chórov anjelských) zoradené symetricky, v spodnej časti doplnené postavy archanjelov Rafaela - Anjela Strážcu s chlapcom, Gabriela v oblakoch (prevzatí z kompozície Sebastiana Ricciho) a Michaela s mečom a váhami; vo vrchole frontálne zobrazenie Boha Otca
s holubicou Ducha sv.

Ventura SALIMBENI (Bevilacqua)

s425

Zvestovanie Panne Márii, medirytina Wolfgang Kilian, vyd. Justus Sadeler, ca. 1600/1610
Podľa Salimbeniho kompozície z r. 1594. Len spodná časť s ústrednými postavami (The British Museum, prints; + aj ďalšia kópia, 1594/1600).
Celok kompozície - na výšku, s anjelmi v hornej časti: Salimbeniho lept/ aquaforta podľa vlastnej fresky, Rím 1594 (IB 38 Vol. 17 Italian Masters..., č. 4 (192) na s. 12; - F. Bellini: Un peintre-graveur senese: Ventura Salimbeni, in: Kat. L'arte a Siena sotto i Medici 1555-1609. Siena, Palazzo Pubblico, 1980, s. 249-250). + kópie podľa Salimbeniho: vyd. Giovanni Orlandi, vyd. Nicolas van Aelst, atď. (The British Museum).
+ Salimbeniho prípravná kresba v Musée du Louvre, Fonds des dessins et miniatures, inv. 1638r (P. A. Riedl: Disegni dei Barocceschi senesi. Firenze 1976, č. 79; - F. Viatte: Musée du Louvre. Inventaire général des dessins italiens. III. Dessins toscans XVIe-XVIIIe siècles, t. I: 1560-1640. Paris 1988, č. 424: kópia podľa Salimbeniho)
s425 a Tabuľová maľba v nadstavci oltára sv. Kríža, 1629
SPIŠSKÁ KAPITULA, Katedrála sv. Martina
stranovo prevrátene, len ústredné postavy v spodnej časti kompozície, bez anjelov na nebesiach (podľa Kiliana)
Medvecký, PaM 1994/5-6, s. 14-19, obr. (predloha Salimbeni); - JM 2006b, s. 204, obr. 4 a,b; - JM Ars 1998, obr. 7 a,b; - Galavics 2008, obr. 39 a 40 na s. 74; - K. Chmelinová: Výzdoba kaplnky..., in: N. Baráthová a kol.: K stavebným dejinám Kežmarského hradu. Zbor. z odborného seminára 2014, s. 98-113, na s. 118: sochy po stranách nadstavca hlav. oltára podľa Zvestovania "Schwarza z r. 1580" /??/; - v poznámke: "podľa tej istej predlohy obraz v nadstavci oltára sv. Kríža v Sp. Kapitule 1629, na lavici zo zb. Východoslov. múzea 1630, na tabernákule oltára z Liptovskej Mary, reliéf Grossa v SNG" (!); - M. Novotná, in: Katedrála sv. Martina v Spišskej Kapitule, 2017, s. 306

    

s426

Zasnúbenie Panny Márie, lept/suchá ihla, 1590
Aj kópia vyd. Nicolas von Aelst; + stranovo prevrátená kópia, medirytina Justus Sadeler, zo série z Máriinho života (Kat. Göttweig 2005, č. III.6d); + rytinová ilustrácia Wierix; + Rytinová ilustrácia Raphael Sadeler excudit, vyd. Augsburg 1616 (in: "IOSEPHVS hoc est, Sanctissimi Educatoris CHRISTI DOM. DEIQ. nostri in Terris apparentis, Aeternae Virginis MARIAE Sponsi VITAE HISTORIA /.../ AUCTORE F. CAROLO STENGELIO ORD. S. BENEDICTI, MON. S.S. VLDARICI ET AFRAE AVGVSTAE VIND. /.../ MDCXVI"..."; - B. Mikuda-Hüttel: Vom Hausmann zum Hausheiligen des Wiener Hofes. Zur Ikonographie des hl. Joseph im 17. und 18. Jahrhundert. Marburg 1997, obr. 40)
s426 a Carpoforo Tencalla, freska v kartuši štukovej klenby kaplnky, 1655
ČERVENÝ KAMEŇ, Hrad






+ Kompar.: Marco Tullio, Zasnúbenie podľa A. Mantegnu

     

Francesco SALVIATI

s427

Krst Krista, medirytina Cornelis Cort 1575
(Staatliche Graphische Sammlung, Mníchov). Aj lavír. perokresba podľa Salviatiho? (Braunschweig, HAUM: "Maarten de Vos")
Ústredné figúry prevzal M. Merian (1630) - bez anjelov, s krajinou v pozadí.
s427 a Paul Demosch, tabuľová maľba → na krídle oltára, 1644
PARTIZÁNSKA ĽUPČA, kat. kostol
zredukované, len ústredné postavy, bez asistujúcich anjelov, Kristus zahalený do plášťa, Ján má v ľavej ruke palicu, v pozadí doplnený strom a hornatá krajina s kostolom
JM 2006a (predloha); - Galavics 2008, obr. s. 75; - Ludiková / Stojkovičová, PaM 2015/1, s. 55





+ Georg Kery, anjelik na obraze Krst Krista na hlav. oltári, 1675 (Kirchschlag NÖ, far. kostol)



Andrea SCACCIATI

s428

Sv. Alojz Gonzaga, lept, 1725
Znač. "And. Scacciati incid." podľa nezn. (talianskej?) predlohy;
Varianty: medirytinová ilustrácia I. S.(?) Klauber, na stuhe: "INNOCENTEM NON SECUTI / POENITENTEM IMITEMUR"; + medirytinová ilustrácia Jakob Adam, kon. 18. stor., sign.: "gestochen von Jakob Adam in Wienn - Borosuki/?/ verlegt"; + kópia, medirytina Samuel Berken ("gest. von Berken in Pressburg 1815" - GMB Bratislava, C 4184: "János Berken"/?/); + medirytina G. B. Göz, 1748 (Szilárdfy 2008, č. 296); + medirytina M. A. Pitteri(?)
s428 a Imrich Jagušič, obraz na boč. oltári
LEVOČA, gymnaziálny kostol sv. Ladislava
NKP Levoča 2016, s. 218-219, obr.;
Obraz na oltári z konca 17. stor. - pôvodný vymenený? Naspodu nápis "INNOCENTEM..." (ako na Klauberovej rytine)


s428 b Olejomaľba
BRATISLAVA, kláštor jezuitov
Obraz v pôv. vykrajovanom ráme, zavesený na stene býv. výdajne liekov kláštornej lekárne (J. Haľko / Ľ. Rojka: Dejiny jezuitov v Bratislave do roku 1773. Ba 2015, obr. s. 134)

s428 c Olejomaľba, pol. 18. stor.
TRENČÍN, piaristický (pôv. jezuitský) kostol sv. Františka Xavera
Obraz v rokajovom ráme na menze oltára v boč. kaplnke Najsv. Trojice

s428 d Olejomaľba, pol. 18. stor.
BRATISLAVA, GMB (A 900)
Ol/pl, 64 x 45 cm; neznačené


+ Akvarel na pergamene, ca. 1740 (Iparművészeti Múzeum Budapest - Szilárdfy 2003, č. 470); + olejomaľba pripis. Giambettino Cignarolimu (Gorizia, 1760/65) a rytina M. A. Pitteri podľa nej(?); + F. X. Wagenschön, obraz zo série svätov, 1765 (Bp., jezuitský kostol sv. Anny na Budíne); atď., až po modlitebné obrázky (20. stor.)



Gerard SEGHERS (1591 - 1651)

s429

Zvestovanie Panne Márii, medirytina Schelte a Bolswert, pol. 17. stor.
Aj neskoršie rytiny: stranovo prevrátené kópie Johann Georg Waldreich 1661; + nezn. rytec (Albertina); + Jean Antoine Pierron (nar. 1755); + nesign. pražské univ. tézy, 1695 (NK ČR, Th 094 - manuscriptorium.com); + Mária na medirytine nezn. autora (vľavo, Gabriel vpravo na oblaku iný) - Kat. Maria, Göttweig 2005, č. III.50


s429 a Mária a holubica Ducha sv. na tabuľovej maľbe Zvestovanie, 2. pol. 17. stor.
BRATISLAVA, Historické múzeum SNM (UH 151)
Získané pred r. 1938 od františkánov v Malackách. Rešt. M. Šurin 1983. - Učníková, in: Kat. Sakrálne umenie SNM 1992, s. 6, č. 14 a obr. 27 ("Pietro Testa - dielňa alebo okruh, 1. pol. 17. stor."); - JM 2006b, s. 207, obr. 7 b,c (predloha).
Archanjel Gabriel a pozadie z kompozície Maria Arconia



     

s429x2

Sv. Sebastián, medirytina Paul Pontius
(s anjelikom vyťahujúcim šíp); + S. SEBASTIANUS, kópia znač. "Jean Marin exc." (Holl. 36); + Stranovo prevrátené neskoršie kópie: Johann Hoffmann;
+ anonymná rytina podľa Pontiusa (GNM Norimberg), atď.;
s429x2 a Franciszek Lekszycki, olt. obraz v kaplnke, po 1642
KRAKOV, kostol kamaldulov na Bielanach
bez anjelika, podľa niektorej stranovo prevrátenej rytiny. - Kornecki 1987

s429x2 b Jan Thomas, kresba kriedami, 1669
BUDAPEŠŤ, MNG (inv. č. 2005.1M)
Modello k olt. obrazu vo far. kostole Lockenhaus (Burgenland) z r. 1669; - G. Galavics: Niederländer in Wien - Auftraggeber aus Ungarn. Ein unbekanntes Modello für ein Altarbild des Rubens-Schülers Jan Thomas, in: Barock in Mitteleuropa. Werke, Phänomene, Analysen (Wiener Jahrbuch für Kunstgeschichte Bd. LV/LVI, 2006/2007), s. 213-214, obr. 1 a 4;
(len svätec pri strome, verzia bez anjelika vyťahujúceho šíp, na olt. obraze hlava zmenená, s tvárou fúzatého muža hľadiceho hore)


s429x2 c Olejomaľba
St. PÖLTEN, Dóm
(bez anjelika). Kópia podľa rytiny?

s429x2 d Anjelik so šípom na obraze Sv. Sebastián
BRUCK a.d. Leitha, far. kostol
(doplnený k postave svätca pri strome z "Martýria sv. Sebastiána" J. Palma Giovane)

s429x2 e Sv. Sebastián s anjelikom na obraze ochrancov proti moru, 1714
FRAUENKIRCHEN, pútny kostol františkánov


Príklady v Malopoľsku: M. Kornecki, Gerarda Seghersa "Święty Sebastian" w Polsce. Przyczynek do problemu zapozyczeń, adaptacji i aktualizacji barokowych kompozycji malarskich. Roczniki Humanistyczne, Historia Sztuki 3/1987;
+ J. T. Fischer, figúra sv. Sebastiána na obraze martýria, ca. 1700 (Benediktbeuren, St. Benedikt) - doplnené postavami drábov z verzie J. Palma Giovane; + J. G. Wolcker, obraz boč. oltára, 1752 (Marktoberdorf); a pod.




Francesco SESONE  (1705 - ?)

s430

Sv. František z Assisi na modlitbách, medirytina, pol. 18. stor.
V spodnej nápis s dedikáciou: "Effigie del Serafico Patriarcha S. FRANCESCO d´ Assisi, / dedicata alla divozione dell´ Illmo: ed Eccmo: Sig.re D. GIOVAN/NI VENATI Duca di Santa Teodora: c: / Fran. Sesone Sculp"


s430 a Olejomaľba, 2. pol. 18. stor.
PRUSKÉ, kláštor františkánov
Obraz lunetového formátu v nadpraží vstupných dverí v predsieni
ústredný motív svätca kľačiaceho s krucifixom v ruke, rozšírené po stranách krajinným pozadím (lesnatá krajina s kopcami a riekou); okrídlené serafínske hlavičky vypustené





Giuseppe SEVERONI

s430x2

Sv. Alojz Gonzaga, medirytina Anton Birckhart, 1. pol. 18. stor.


s430x2 a Oltárny obraz, 2. pol. 18. stor.
(Fototéka ÚDU SAV, neg. 22.836)
Obraz na bočnom oltári (pendant sv. Štefan kráľ, neg. 22.819)
prerobené na celú postavu, pridané pozadie a dvojica sediacich anjelikov s ľaliou (prevzatá z Carla Marattu)





Georg Friedrich SCHMIDT (1712 - 1775)

s430x3

Principium Musicum, medirytinová ilustrácia, pol. 18. stor.
Znač. "G. F. Schmidt fec."


s430x3 a Anton Schmidt, výjav z kováčskej vyhne na maľovanom paraváne
SVATÝ ANTON, kaštieľ (Múzeum, ANT 0625)
Ol/pl, 114,4 x 103,5 cm; ako paraván na imitácii krbu v kabinete; zo série obrazov vyúčtovaných 1754; - JM 2013, s. 103, kat. č. II.62
Z rytinovej ilustrácie odvodení aj dvaja kováči podkúvajúci koňa na pravej strane







Franz Leopold SCHMITTNER (1703 - 1660/61)

s431

Anjel Strážny - "S. ANGELUS CUSTODIS", rytinová ilustrácia (in: "Officium Rakoczianum...", Trnava 1742)
(chlapec v uhorskom odeve) - Podľa Knapp, Officium 2000, s. 67, obr. 66: neznač. rytina z trnavského vydania 1753! (signovaný len titulný list); iný variant vo vydaniach "Officium..." (Trnava 1769; - obr. 77 na s. 71); atď.; + dalšia verzia v iných vydaniach (Košice 1756 - Knapp, obr. 118 na s. 88) - prototyp P. da Cortona
a Marattov obraz podľa neho?
s431 a Závesný obraz, olejomaľba, 2. pol. 18. stor.
HORNÝ LIESKOV, kat. kostol
Odvodené, doplnení anjelici, chlapec iný (= portrét?)

s431 b Vyradený býv. oltárny obraz, pol. 18. stor.?
ŠAŠTÍN, pútny kostol Sedembolestnej Panny Márie
Prerobené, iba odvodené (póza a gesto anjela totožné, namiesto chlapca v uhorskom odeve žena?), rozšírené komparzom po stranách - Bratstvo Anjela Strážneho?

     

s432

Najsv. Trojica s pohľadom na Budín, medirytinová ilustrácia (frontispice), vyd. Viedeň 1773
Schmittner podľa nejakej zo starších predlôh


s432 a Boh Otec na maľbe Najsv. Trojica nad triumfálnym oblúkom zo strany lode, 1. pol. 18. stor.?
HRONSKÝ BEŇADIK, farský kostol sv. Egídia
Kristus zmenený, celok podľa staršej predlohy, z ktorej čerpal aj Schmittner





Andreas a Joseph SCHMUTZER

s433

Zázrak sv. Ladislava (Ladislav na koni kopijou otvára prameň), medirytina 1731
(Exemplár SNG, inv. č. G 6870); - K. Garas: F. A. Maulbertsch, Budapest 1960, s. 188 a pozn. 280; - Kat. M. Unterberger, Salzburg 1995, obr. 144; (Prototypom medirytina Domenica Rossettiho / Roselliho v životopise sv. Ladislava od jezuitu Istvána Tarnócziho z r. 1631).
Rytina Schmutzerovcov vyd. aj tlačou, in: "Oratio Panegyrica de sancto Ladislao rege Hungariae", Viedeň 1747. + Neskoršia(?) rytina Joan Adam Napert (so zmeneným nápisom, erby tie isté). + Výjav bez spodnej časti do podrobností kopíruje ešte ilustrácia Josefa Kovatscha "Szent László, a Magyarok Mózese" z r. 1823 (Pataky 1951, obr.). + Rytina "Szent László Magyarok Királya..." Johann Christoph Winkler vo Viedni, modifikovaná kompozícia, na oblakoch Madona s dieťaťom, dole namiesto psa husár naberajúci vodu (Knapp / Tüskés 2004, s. 193, obr. 111); - Szilárdfy 2008, č. 263
s433 a Bratislavský maliar (Josef Kurtz?): Zázrak sv. Ladislava, akvarel na pergamene, 1737
BRATISLAVA, Galéria mesta Bratislavy (A 413)
330 x 255 mm; s nápisom a Esterházyho erbom; - Kat. Svätci v strednej Európe, č. X; - DSVU Barok 1998, č. 221a; - Kat. DSVU Barok 1999, č. 37

s433 b M. Raub(?), obraz hlav. oltára, 1779
NITRA, kostol piaristov sv. Ladislava
(hore doplnené v hornej časti letiacim anjelom) Oltár na obj. gr. Grassalkovicha. - Szilárdfy 2001, s. 24

s433 c Joseph Zanusi, obraz hlav. oltára, 1805
ŽEMLIARE, far. kostol sv. Ladislava
Ol/pl, 380 x 180 cm; - Szilárdfy 2001, s. 24

s433 d Franz Lieb, sekundárny motív v pozadí na olejomaľbe Apoteóza sv. Ladislava, obraz hlav. oltára, 1770-te r.
KRÁĽ (Sajószetkirály), kaplnka v býv. kaštieli Vécseiovcov
Len motív z legendy v pozadí; kôň v skoku, pridaný štít, svätec hľadí hore

s433 e Franz Anton Maulbertsch, ústredný motív kráľa s kopijou na koni na freske kupoly, 1781
BRATISLAVA, kaplnka sv. Ladislava v Primaciálnom paláci
(voľne odvodené, stranovo prevrátene) - Csákós, Forum 1938; - Garas 1960

s433 f Olejomaľba, 18. stor.
BRATISLAVA, Galéria mesta Bratislavy
Ol/pl, 134 x 62,5 cm
Stranovo prevrátene, bez vojska v pozadí; kôň sivočierny, s hlavou privrátenou; doplnené P. Máriou s dieťaťom a anjelom (figúra kľačiaceho anjela na oblaku pri Panne Márii z kompozície G. B. Pittoniho "Oslávenie sv. Jána Nepomuka")



+ M. Unterberger, olt. obraz pre jezuitov v Tirgu Mures, ca. 1754 a návrhová kresba v TLF Innsbruck (Kat. Unterberger, Salzburg 1995, obr. 145); + J. L. Kracker(?), olt. obraz v Sihalom



Anthoni SCHOONJANS

s434

Triumf cisára Leopolda I., mezzotinta Georg Andreas Wolfgang st. (univ. tézy Ladislava Szunyogha vo Viedni, 1695)
Znač. "Antonius Schoonyans pinxit - Georg Andreas Wolfgang sculpsit et excudit Augustae Vind. 1695" (z 8 častí, 230 x 165 cm; exempláre Museum der Stadt Wien, MNM Tört. Képcsárnok); - Die Türken vor Wien 1983,
s. 248-249; - Galavics 1986, obr. 85; - Rózsa, AHA 1988, s. 268-269, obr. 16; - Kat. Crossroads 1993, s. 351-354, č. 144, obr. (GG); - Galavics, in: Die Jesuiten in Wien, s. 125 a č. 20


s434 a Olejomaľba na grafike nalepenej na plátne?
BOJNICE, SNM - Múzeum



Johann Sigmund SCHOTT (1654 - 1699)

s435

Sv. Štefan, Imrich a Ladislav, medirytinové ilustrácie, in: (G. Hevenesi), "Ungariae Sanctitatis indicia", Tyrnaviae 1692;
druhé doplnené vyd. 1732
Rusina / Zervan 2016, s. 417-430 a jednotlivé heslá
Sv. Ladislav (1692, pred s. 15) na štíte meč ovinutý ružencom: "S. Ladislaus Rex Ungariae, rosario ensi obvoluto pugnare Solitus ibyt 1093 27 iun. Sep. Varad:" (Z. Silárdfy: Sajátos típusok a magyar szentek barokk kori ikonográfiájában, in: Magyar szentek tisztelete és ereklyéi. Keresztény Múzeum, Esztergom 2000, s. 55-88; nemec. vydanie 2001).
(Ďalšie rytiny sign. "Hoffmann sc." a nesignované nezn. trnavskí rytci)
s435 a Gabriel Barna(?): figúry sv. Štefana, Ladislava a Imricha (vrátane orámovania), na sever. stene svätyne vo výmaľbe interiéru dreveného kostola, 1711 (pred 1731)
ORAWKA, kat. kostol sv. Jána Krstiteľa
Güntherová: Orava; - Szilárdfy 2003?; - Rusina / Zervan 2016, č. 1, 3, 8.
(Postavy ďalších uhorských svätcov a svätíc podľa rytinových ilustrácií J. J. Hoffmanna a nesign.)


s435 b Josef Zanusi(?): Sv. Ladislav, olejomaľba zo série svätcov a svätíc
BOJNICE, SNM - Múzeum
stranovo prevrátene; - Obrazy štvorlistového formátu (aj sv. Svorad podľa Hoffmannovej ilustrácie Hevenesiho)

    
Christoph SCHWARZ (1545 - 1592)

s436

Ukrižovanie (Kalvária), medirytina Aegidius Sadeler II, 1590
Znač. "Christophorus Schwartz monachien. pinx. - Gilis Sadler Sculpsit A. 1590"; - F. W. H. Hollstein, F. W. H.: Dutch and Flemish Etchings, Engravings and Woodcuts, ca. 1450-1700. vol. 21. Amsterdam (b.r.), č. 53 na s. 18; - IB 72/2 (1998), č. 055 na s. 86-87; - UBI Roschmann IV, s. 16
s436 a Obraz boč. oltára Piety, olej na dreve, 1656
SMOLENICE, far. kostol Narodenia Panny Márie
Na oltári bol dedikačný nápis: "Deo Immortali mortuo et sepulto posuit, dicavit, sacravitque Jakobus Hassko parochus Szomolensis MDCLVI" (cit. Gábriš, Dejiny prepozitúry... 1968, s. 38), 1703 do pohrebnej kaplnky Erdődyovcov na cintoríne (Kanonic. vizit. 1731), po jej zbúraní späť do kostola?
Prekomponované symetricky do polkruhovo zakončeného formátu, zboku orezané; Kristus zmenený - frontálne, nohy rovno, hlava vľavo k pravému plecu (ako v Slovenskej Ľupči = iná predloha?)


s436 b Ukrižovanie, olejomaľba, 18/19. stor.?
SLOVENSKÁ ĽUPČA, kostol ECAV
len spodná časť, primitívne zredukované, pozadie iné (bez lotrov po stranách, aj Kristus iný)

s436 c Olejomaľba, 18. stor.
BANSKÁ BYSTRICA, far. kostol Nanebovzatia Panny Márie
len spodná časť, primitívne zredukované, pozadie neutrálne, bez lotrov po stranách, aj Kristus iný (ako v Slov. Ľupči)

s436 d Paul Juvenel (pripis.), Kristus na kríži na tabuľovej maľbe → Ukrižovanie na krídle oltára, 1611
NECPALY, kostol ECAV
(Mária pod krížom podľa A. van Qert; Ján Ev. z Ukrižovania H. Goltziusa) - Medvecký, Ars 2003, s. 104-105, obr. 6 a-d (predlohy); - Galavics 2008, s. 65, obr. 19

s436 e Obraz z býv. hlavného oltára, olejomaľba, kon. 18. stor.
BIJACOVCE, far. kostol
Herucová 2015, s. 24 a pozn. 84; obr. 13, 14 (predloha)

s436 f Olejomaľba, 18. stor.
(SOGA, 2005)
Kópia podľa rytiny, ol/pl, 133 x 99 cm, neznačené; - 59. jesenná aukcia SOGA, okt. 2005, č. 215 ("Nezn. stredoeurópsky maliar, okolo 1730")



+ Obraz vo far. kostole, Koniecpol (KZSP t. III Woj. Kieleckie, z. 12 Powiat Wloszczowski, Wwa 1966, s. 20 a obr. 122: "nizozem. škola, 2. pol. 16. stor., s autoportrétom maliara"); + 3 obrazy v Sliezsku (Steinborn / Oszczanowski, č. 135-137); + 2 epitafy v Durínsku (Hermann Weyer 1609, Paul Keil 1604 - Szilvia Bodnár, AHA 50/2009, s. 14, obr. 3 a pozn. 8 na s. 17: čiastková kópia v Stuttgarte a ďalšie príklady - kópie, varianty a kompilácie (20 obrazov, 6 reliéfov, 4 kresby) uvádza H. Geissler: Christoph Schwarz (rkp. dizert., Freiburg i. Br. 1960, s. 81, 219-222, 271-272); + Olej na plechu 44 x 34 cm, zo súkrom. zb. (73. Kunstauktion Alte Meister, im Kinsky 21. 4. 2009, kat. č. 55: Nezn. okolo 1600, "wohl Dürer Nachfolger" /sic/)

s437

Posledný súd, medirytina Johann Sadeler I, 1580-te r.
Kruhový formát, znač. "Pinxit [dedikácia] Cris: Schuuartz" - "Celsitud Suae / Chalco Joa[n] Sadeler fecit". - Nagler 143; - Holl. 21/1980, č. 260 na s. 129; - IB 70/2 (2001), č. 224 na s. 3); - UBI Roschmann IV, s. 17; - Heinrich Geisler: Christoph Schwarz. Freiburg 1960, s. 223-226 (G III, 13); - Deluga 1993, s. 224-225
Aj Schwarzova lavírovaná perokresba, obdĺžnikový formát na výšku (Stuttgart, Staatsgalerie, Graphische Sammlung, inv. C 67/1474)

s437.1 Matthäus Merian st., medirytina podľa Sadelera (prekomponované na obdĺžnikový formát na šírku), 1630
Znač. "Matthaeus Merian Basiliensis"; - Holl. 45/1995, č. 7 na s. 98)

s437.2 Nezn. rytec podľa Sadelera (štvorcový formát), 18. stor.
s437 a Ústredná tabuľová maľba epitafu Sophie Greffovej rod. Hirscherovej, zomr. 1609
LEVOČA, far. kostol sv. Jakuba
Medvecký, in: DSVU Barok 1998, s. 123 (predloha); - Medvecký, ARS 1998/1-3, obr. 4c; - Galavics 2008, s. 71; - DSVU Renesancia 2009, s. 863-864, č. 219 (JM); - NKP Levoča 2016, s. 74, 153-154, obr.
Levočský maliar prevzal celok Schwarzovej kompozície, ktorá patrila všeobecne k najrozšírenejším predlohám protestantských epitafov, s obvyklou korekciou (Panna Mária po pravici Krista Sudcu odsunutá na čelo skupiny novozákonnných svätcov vľavo; skupiny anjelov po stranách zredukované na dvoch letiacich anjelov, atď.). Spodnú časť kruhového formátu predlohy upravil na pravouhlý, pričom ľavý spodný roh vyplnil vkomponovaním kostlivca s rubášom cez hlavu, prevzatého z Goltziovej rytiny zo série Posledný súd podľa Stradanusa (na Merianovej obdĺžnikovej verzii je roh prázdny, na štvorcovej kópii nezn. rytca je do ľavého rohu presunutá figúra muža od chrbta s ľavou rukou zdvihnutou nad hlavou).
(V nadstavci epitafu je tabuľová maľba Trojica podľa Sadelerovej rytinovej reprodukcie kompozície A. M. Vianiho).


s437 b Tabuľová maľba z epitafu spišskej proveniencie, kruhový formát s kolopisom dat. 1594?
BRATISLAVA, SNG (O 126)
SNG prevzala 1972 z pozostalosti gr. Czobélovej v Strážkach. Olejomaľba na dreve, priemer 126 cm, rešt. A. Kubová, SNG 2009.
Keleti, Fontes 2, s. 117-118 (O 5092-5093; lit.); - Medvecký 1998/1-3, s. 122-123, obr. 4b (predloha); - Kat. Renesancia 2009, s. 86-87, č. II.7.7. (K. Chmelinová); - K. Chmelinová / A. Kubová: Neznámy maliar a rezbár: Epitaf s výjavom Posledného súdu, in: Ročenka SNG Galéria 2010 (2011), s. 105-108
Neznámy spišský maliar z rytiny prevzal celok kruhovej kompozície, ktorú zjednodušene reprodukuje (v hornej časti Mária pri Kristovi presunutá do ľavej skupiny svätcov, počet sväteckých postáv je zredukovaný, anjeli po stranách Krista sú vypustení úplne).


s437 c Paul Juvenel (pripis.), figurálne motívy na tabuľovej maľbe → Posledný súd v nadstavci Thurzovho oltára, 1611
NECPALY, kostol ECAV
Medvecký, Ars 2003/2 (predlohy); - DSVU Renesancia 2009 (JM); - K. Chmelinová: Necpaly, in: Thurzo. Sprievodca po pamiatkach rodu. Bratislava 2016, s. 67
Vlastný výjav maliar skomponoval s použitím figurálnych motívov prevzatých z Posledného súdu Chr. Schwarza (Kristus Sudca v gloriole a anjeli s trúbami pod ním, motív Pekla vpravo, odvodený je aj ženský akt podpieraný anjelom) a z ľavej strany Michelangelovej fresky.


s437 d 5 postáv komparzu na tabuľovej maľbe → Vízia proroka Ezechiela v Kremnici, zač. 17. stor.
KREMNICA, NBS - Múzeum mincí a medailí
Medvecký, Ars 1998/1-3, obr. 4 a-c (predlohy); - Medvecký, Ars 2003/2, s. 106-111, obr. 9-11; - Medvecký, in: Kat. Kremnica 2006, s. 100-103, č. 95; - Galavics 2008, s. 71, obr. 23, 24 na s. 66; - DSVU Renesancia 2009, s. 839-840, č. 202 (JM)
Celok kompozície zložený z figurálnych motívov, prevzatých z min. 8 rôznych predlôh - okrem figúr z Posledného súdu Chr. Schwarza, Michelangela, M. van Hemskercka, Stradanusa aj postavy z Ezechielovej vízie G. B. Fontanu, G. Bertaniho


s437 e Trnavský maliar, postavy na ústrednom obraze oltára, 17. stor.
DECHTICE, far. kostol
Kľačiaci Mojžiš s desatorom a ďalší prorok sediaci pri ňom vľavo (pokračuje mučeníkmi), Ján Krstiteľ kľačiaci na oblaku a mierne upravený Kristus na guli vo vrchole zakomponovaní do výjavu Všetci svätí (Mária iná, odsunutá doľava - oltár pôv. protestantský?); doplnené ďalšími postavami z iných predlôh (dole uprostred sv. Vavrinec z Collaertovej rytiny podľa M. de Vos)











Príklady v Poľsku: + Olejomaľba na plátne, 17. stor., do 1945 v kostole sv. Jakuba, Szczecin (M. Glinska, in: Zb. Niderlandyzm, obr. 13 na s. 178); + Hermann Moller, obraz Spravodlivosti pre radnicu v Stadthagen, ol/pl, 1623 - vľavo Posledný súd, vpravo Šalamúnov súd (Kat. Renaissance in Weserraum, Berlin 1989, fareb. obr. 153); + Tabuľová maľba z nadstavca hlav. oltára v kostole sv. Bartolomeja, dnes MN Gdansk (K. Cieslak: Miedzy Rzymem, Wittenberga i Genewa. Wroclaw 2000, obr. 35); + Mramorový reliéf (ovál na šírku) v nadstavci epitafu Wedelovcov z r. 1615 v kostole v Krepcewo (M. Glinska, in: Zb. Niderlandyzm, obr. 5 na s. 169); + Obraz vo far. kostole, Świecie - Mária pri Kristovi! (KZSP, Tom XI Woj. Bydgoskie, Zeszyt 15 Powiat Świecki, Wwa 1970, obr. 102); + Steinborn / Oszczanowski, maľby sliezskych epitafov, č. 187-189 ("podľa Sadelera 1590 alebo Meriana"); + Torunský maliar: Detail obrazu na epitafe rodiny von der Linde, ca. 1584 v kostole P. Márie, Toruń (J. Flik, in: Niderlandyzm, s. 379, obr. 12; - aj Michelangelo a Goltzius!); + Maľba vo far. kostole, Krosno (Zabytki sztuki w Polsce. Malopolska. Wwa 2016, s. 719); atď.
Príklady v Rakúsku: x Egidius de Rye(?), časť klenbovej maľby z Burgkapelle v Grazi, okolo 1600 (transfer na zámku Söding); + Hieronymus Francken II: Posledný súd, tabuľová maľba, 1605-10, KHM Wien - Salzburg (aj motívy z Michelangela a Goltziusa); + Nást. maľba v kostole sv. Juraja, Lajtaszentgyorgy/St. Georgen am Leithagebirge, 1623 (Galavics 2008, obr. 29)
Príklady v Nemecku: Olejomaľba, 17. stor. (Köln, Diözesanmuseum); + Drevený epitaf s obrazom Posledného súdu, ca. 1650 (Eisenach, Georgenkirche); + Ústredný obraz epitafu H. Heynrodeho (Sangerhausen, Sankt Jakobi); + J. von Ennum, obraz epitafu rod. Merfeldt, 1597 (Flensburg, Marienkirche) - Ketelsen, obr. 95 (+ ďalšie dva maľované epitafy v Schleswig-Hosteinsku); + množstvo ďalších kópií podľa rytiny (napr. Brenz, Esslingen; Weinsberg, atď.)
Príklady na Morave a v Čechách: + Kópia, celok podľa Sadelerovej rytiny, ol/pl (MG Brno); + Horná časť ústrednej olejomaľby epitafu W. Brunlachera zomr. 1599, Muzeum města Brna (Kat. Ku věčné památce..., Olomouc 2007, s. 90-92, č. 2; - doplnené postavami z Heemskercka a Solisa); + Ústredný obraz epitafného oltára z pohrebnej kaplnky Jana Čecha z Kozmáčova, po 1597, Muzeum Jindřichohradecka (O. Jakubec 2015, s. 199-200, obr. 64; - motív zatratených vpravo vypustený)
Množstvo ďalších prevzatých alebo odvodených kompozícií oltárnych a epitafných obrazov zo 17.-18. stor. po celej Európe; na maľovaných stropoch a emporách; + motívy používané ešte koncom 18. stor. napr. vo freskách Kellerovcov (porov. E.-M. Seitz, in: Herbst des Barock 1998, s. 384 a katalóg diel; - napr. freska Josepha Kellera v Kalksburgu 1797/99 skombinovaná z motívov zo Schwarza, C. Ferriho, D. Grana a J. G. Bergmüllera - s. 408) a ďalšie príklady zo 17.-18. stor. v lit. (celok, alebo jednotlivé motívy)

s438

Ukrižovanie (Kristus na kríži s Máriou a Jánom), medirytina Johannes Sadeler I, 1589
Znač. "Pinxit Christoph. Schwartz Monachiaes - Joa. Sadeler Belga scalpsit Monachii". Záverečná rytina z cyklu 9 reprodukcí obrazov Pašiového oltára kňažnej Renaty Bavorskej: "Precipua Passionis D.N. IESV CHRISTI mysteria. Ex Serenissimae Principis Bavariae Renatae sacello desumpta", Mníchov 1589. - Holl. 21/22, č. 233-241 (Ukrižovanie č. 241); - Rom in Bayern 1997, č. 129 na s. 437-443 (Ukrižovanie obr. s. 443); - UBI Roschmann IV, č. 15.

438.1 Sv. Ján Evanjelista stojaci pod krížom
Totožná postava na medirytine M. Greutera (vyd. J. Bussemacher, Köln ca 1600).


s438.1 a Jacob Khien, Ján Evanj. pod krížom a Ukrižovaný na strednej tabuli epitafu Petronely Zmeškalovej, 1600
BREZOVICA, kostol Všechsvätých
Celok výjavu prevzatý z medirytiny Matthäusa Greutera vložený do oválneho medailónu na kompozícii prevzatej z titulného listu Kralickej Biblie z r. 1596

s438.1 b Ján Evanj. pod krížom na tabuľovej maľbe na krídle → oltára Narodenia, 1636
ŠTÍTNIK, far. kostol ECAV
Celok z Bussenmacherovej medirytiny podľa M. Greutera (bez svätožiar, Mária Magdaléna pod krížom a nápisové pásky vynechané).

    

s438x2

Vzkriesenie Lazara, rytina podľa Schwarzovej predlohy, kon. 16. stor.
Sign. kresba kompozície, lavírovaná perokresba s kriedou (Braunschweig, HAUM)


s438x2 a Olejomaľba na plátne, 18. stor.?
BRATISLAVA, GMB (A 192)


+ Nemecký maliar, kópia, tabuľová maľba, ca. 1600? (Würzburg, Martin-von Wagner-Museum)





Franz SIGRIST (1727 - 1803)

s439

Mojžiš udiera palicou do skaly, medirytinová ilustrácia J. G. Hertel (in: Giulini, Augsburg 1755)
Kolorovaný exemplár v GMB (Mirbach); + Sigristova predloha, olejomaľba en grisaille


s439 a Podmaľba na skle, kon. 18. stor.
KOŠICE, Východoslovenské múzeum (S 3126)
25 x 18,5 cm; - Kat. Barok 1999, č. 165 (predloha)





Israel SILVESTRE (1621 - 1691)

s440

Sibylin chrám v Tivoli, medirytina, 1640-te r.
Nápis "Tempio della Sibilla in Tivoli", zo série scenérií a vedút (v Taliansku ca. 1640, 1643/44 a 1653); - UBI Roschmann 1756 ("Venetianische Kunstlerre und ainig andere, meistens Welsche", Tomus I)


s440 a Carpoforo Tencalla, freska v medailóne nad oknom saly terreny, 1655
ČERVENÝ KAMEŇ, Hrad
JM 2015, s. 78-79, obr. 86, 87 (predloha);
(ďalšie krajinárske motívy cyklu v lunetách klenby saly terreny odvodené z rytín J. W. Baura, N. Beatrizeta, N. Perelle)



Johann Kaspar SING (1651 - 1729)

s441

Ján Nepomuk ako mučeník mlčanlivosti, mezzotinta Elias Christoph Heiss podľa obrazu J. K. Singa, Augsburg, pred 1707
Grafický list použitý pre univ. tézy Paula Wodiczku z Plzne na pražskej univerzite 1707 (Nepomuk ešte nekanonizovaný). Znač. "Joh Caspar Sing pinx. Monachii - Elias Christophorus Heüss sculps. et excud. Aug. Vind." (NK ČR Praha, Th 359; - Blažíček, univ. tézy 1967-1972; - manuscriptorium.com); - Kat. Johannes von Nepomuk 1393-1993, Bayerisches Nationalmuseum, Munchen 2003, s. 237-238, č. 160, obr. s 239
+ kompozičný variant ako "Apoteóza sv. Heracliusa martýra", mezzotinta J. J. Thummer 1709 (pražské univ. tézy - NK ČR, Th 156, Th 208?); - stranovo prevrátene, atribúty a podoba svätca - kňaza zmenené, anjelik hore vypustený
s441 a Sebastian Jäger, obraz v nadstavci hlav. oltára, 1699
TRNAVA, kostol pavlínov sv. Jozefa
Lev s korunou kráľa Václava vypustený. Obraz znač. "Sebastian Jäger Gleiwitz 1699" (dovezeý a pri reštaurovaní oltára vymenený namiesto pôvodného obrazu poškodeného požiarom 1961).

s441 b Olejomaľba, zač. 18. stor.
BRATISLAVA, Historické múzeum SNM
Kat. Sakrálne umenie, SNM 1992. (Lev vypustený, nahradený glóbusom)


+ Kópia Caspar M. B. Otypka, olt. obraz, 1760, Těrlicko-Kostelec (Schenková / Olšovský II, s. 59, č. M.24.3); + Obraz boč. oltára, 1730 (Havlíčkův Brod, býv. klášt. kostol augustiniánov); + redukovaný variant - len anjel vpravo na olt. obraze Jacoba Zanusiho, ca. 1740 (St. Johann in Tirol, far. kostol)

    
Francesco SOLIMENA (1657 - 1747)

s442

Jákob a Ráchel pri studni v Haran, akvaforta Pietro Monaco (podľa obrazu dnes v Galleria dell'Accademia v Benátkach); in: Raccolte di cinquanta cinque storie sacre incise in altrettanti rami...", vyd. Venezia 1743 a nasl., č. 50 UBI Roschmann XIX, s. 12; - Kat. Apolloni 2000, s. 216-217 +lit.; - Pigler: Barockthemen 1974, III, obr. 21


s442 a Kópia, olejomaľba, 18. stor.
BRATISLAVA, Historické úzeum SNM (inv. č. 1723)
D. Učníková, in: Kat. Sakrálne umenie SNM 1992, s. 6, č. 17 a obr. 30 (olt. obraz, kon. 17. stor., "dielenská replika známeho obrazu F. Solimenu, dnes v zbierke Akadémie v Benátkach"). Rešt. VŠVU 1984
Redukované - bez oviec a stáda v pozadí, krajina iná



s443

Obrátenie Šavla cestou do Damašku, reprodukcia fresky v sakristii kostola teatínov S. Paolo Maggiore v Neapole z r. 1689,
medirytina a lept M. M. Speer
Kat. Barock in Neapel, Napoli 1993, pozn. 40, s. 90-91, obr. s. 79 (freska na sever. stene; pendant Pád Šimona mága); exemplár rytiny v The British Museum
Aj Solimenova skica (Nationalmuseum Stockholm). - R. Palmer: Francesco Solimena's Frescoes in the Sacristy of S. Paolo Maggiore, Naples. Patronage, Iconography, Reception, in: Regnum Dei. Collectanea Theatina 119, 1993, s. 61-100 (na s. 82 cit. z Diario teatínov: "Solimena ha preso una gran fama per questa Opera"); - S. Pisani: "Ce peintre étant un peu delicat..." Zur europaiischen Erfolgsgeschichte von Francesco Solimena. Zeitschrift f. Kunstgeschichte 65/2002, obr. 4 na s. 48; - S. Roettgen: Wandmalerei in Italien, München 2007, s. 292-305, taf. 132, 133
s443 a Olejomaľba (kópia podľa skice?)
BOJNICE, SNM - Múzeum Bojnice (XI 1222)
Ol/pl, 128,5 x 100 cm, kúpené 1959. - Herucová / Novotná 2008, č. 194: "1. pol. 19. stor."
(v horných cípoch pridané iné figúry anjelov)



+ M. M. Speer aj obraz oltára v južnej boč. kaplnke sv. Pavla, ca. 1738 (Vierzehnheiligen, far. pútny kostol Nanebovzatia Panny Márie) = Speerove veľkorozmerné kópie Solimenových fresiek v S. Paolo namaľované pre Kamennú sálu kniežacej arcib. rezidencie vo Freisingu, orezané 1960/61
a použité ako olt. obrazy (Kat. Barock in Neapel: "1734/37")
+ podobná kompoz. rytina Lenardiho; + póza Šavela a kôň na olt. obraze J. M. Rottmayra
v Passau 1693

s444

Oslávenie sv. Dominika, rytinová reprodukcia fresky na klenbe sakristie kostola dominikánov S. Domenico Maggiore v Neapole
Aj neskoršia rytina znač. "Dessiné par / du Plessys Berteaux; Gravé par Martini 1778; Plafond peint par Solimens dans la sacristie de l'Eglise des Dominiquins
a Naples"
; medirytina a lept, in: Saint Non: Voyage pittoresque de Naples et de Sicile, vyd. 1781 (exemplár The British Museum)
s444 a Figúra (od chrbta, so zdvihnutou rukou) zo skupiny zvrhnutých démonov naspodu na obraze hlav. oltára
DOBRÁ NIVA, far. kostol sv. Michala Archanjela
Súpis I/1967: "Ján Anton Schmidt 1734" (sic!)


+ Kópia skice celku kompozície, J. G. Etgens (MG Brno); + Celá spodná skupina a identické figúry na freskách C. D. Asama, J. J. Zeillera (Fürstenzell, klenba lode); + freska B. Altomonteho na klenbe sakristie prelatúry v kláštore St. Florian, 1739 (B. Heinzl: Bartolomeo Altomonte 1964, s. 30, obr. 16)

Virgil SOLIS (1514 - 1562)

r445 - r452

Hans SPECKAERT ()

s452x2

Nanebovzatie Panny Márie, medirytina Aegidius (Gillis) Sadeler I
"Joan. Speccard in. / G. Sadler Scalp. (Hn?) ex. / 6"


s452x2 a Kópia, olejomaľba na dreve, kon. 16. stor.?
(SOGA 2010)
46,5 x 36 cm; - ponúkané na 93. aukcii SOGA, okt. 2010, č. 218: "Marcellus Coffermans, okolo 1560(?)"





Bartholomäus SPRANGER (1546 - 1611)

s453

Klaňanie pastierov a anjelský koncert, medirytina Jan Harmensz. Muller, 1606
B. 65; + Olejomaľba Matthäus Gundelach podľa B. Sprangera (NG Praha) + lit.
s453 a Anjelský chór hudobníkov na votívnom obraze bisk. Salixa, pred 1661
SKALICA, far. kostol sv. Michala Archanjela
JM, Ars 1998/1-3, obr. 6 a,b (predloha); - JM, in: Rudolf II, Prague and the World 1998, s. 156-160; - JM, in: Historická Olomouc XIII (2002), s. 279-280, obr. 5; - JM, PaM 2006/3, obr. s. 22; - DSVU Renesancia 2009, č. 204 na s. 842-843 (JM)
Spodná časť prevzatá z medirytiny R. Sadelera "Madona so svätcami pod baldachýnom" podľa P. de Witte - Candida z r. 1591.








+ Obraz na boč. oltári, 1654 (Wiener Neustadt, Dóm); + J. G. Schmidt(?), anjelský koncert v hornej časti býv. olt. obrazu s kráľom Dávidom/?/ (Krems a. D., far. kostol); + Anjelský koncert v hornej časti obrazu Zasnúbenie sv. Kataríny na hlav. oltári, 17. stor. (Krakov, kostol sv. Kataríny?)





s454

Sv. Rodina s chlapcom Jánom Krstiteľom a anjelmi-hudobníkmi, medirytina Lucas Kilian (vyd. Dominicus Custos, Augsburg 1605)
Znač. "S.C.M. Pictor B: / Spranger pinxit" (Kat. Göttweig 2005, č. IV.3)


s454 a Sv. Rodina v kvetinovom venci, olejomaľba, 2. pol. 17. stor.
BRATISLAVA, SNG (O 3781)
Rusina 2006, kat. s. 167 +lit. (flámsky maliar, 2. pol. 17. stor.) Na rube dodatočný nápis "G. P. Verbruggen" (+ Porov. obraz Alexandra Adriaensena v Gente)
anjeli vynechani, zasadené do kvetinovej girlandy



Marc Christoph STEUDNER (1660 - 1704)

s455

Pribíjanie Krista na kríž, medirytinová ilustrácia
Z cyklu pašiových scén, vyd. v Augsburgu (B. Murovec, in: Zbornik za umetnostno zgodovino 39/2003, s. 124 a obr. 13)
s455 a Obraz z Krížovej cesty (XIII. zastavenie), pôv. 1740?
MATIAŠOVCE, kat. kostol
Cyklus v kaplnkách v múre okolo kostola. Niektoré obrazy premaľované na barok. origináloch
z r. 1740 (rešt. L. Berec 1957), alebo novodobé repliky (F. Nanke 1835?, 1950?). - Kalvárie
a Krížové cesty 2001, s. 234-235, obr. 4
Kompozícia odvodená, prevzatá figúra drába vpravo



+ Ruše, mariánsky kostol, freska Johann Chrysostomus Vogl z Bavorska, činný v Štajersku, 1. pol. 18. stor. (Murovec 2003, obr. 12)

s455x2

Ecce Homo, medirytinová ilustrácia Jacob Andreas Fridrich
znač. "MC: Steudl. del: - Iac. Andr. Fridrich sc. et exc. A. V." (exemplár SNG, G 5899)


s455x2 a Josef Zanusi, Kristus pred Pilátom na obraze boč. oltára
BREZOVÁ pod Bradlom, far. kostol
Celok kompozície inšpirovaný rôznymi predlohami (figúry prevzaté z rytinových ilustrácií J. B. Klaubera, a i.); Kristova postava modifikovaná - hlavu nachýlenú, pootočenú smerom hore, ako na iných rytinách (napr. lept Bartholomäus Ignaz Weiss, ca. 1780)





Tobias STIMMER (1539 - 1584)

s456

Jákobov sen o rebíku do neba, drevorezová ilustrácia Biblie ("Neue Künstliche Figuren Biblischer Historien", 1. vyd. Johann Fischart, Basel 1576)
Vyd. 1567 (ilustr. na výšku);, vyd. 1575 (ilustr. na šírku, s bordúrami Ludwiga Friga (činný 1570-95)
Aj medirytinová ilustrácia in: Flavius Josephus: Historien und Bucher, Strasbourg 1578 (Klessmann: Adam Elsheimer, fig. 63 k č. kat. 5)
+ Iný Stimmerov "Jákobov sen", 1578 (in: "Biblia sacra veteris et novi testamenti", Baslilaeae M.D.L.XXVIII)


s456 a Tabuľová maľba v nadstavci epitafu Daniela Hirschera, zomr. 1608
LEVOČA, far. kostol sv. Jakuba
DSVU Renesancia 2009, s. 861-863, č. 218, predloha (JM)



Johann Christoph STORER (1620 - 1671)

s457

Claudiov triumfálny vjazd na Forum, medirytina Giacomo Cotta 1652
Reprodukcia podľa Storerovej maľovanej výzdoby slávobrány postavenej v máji 1649 v Miláne na privítanie Márie Anny Rakúskej, manž. španielskeho kráľa Filipa IV.
in: "La Pompa della solenne entrata fatta dalla Serenissima Maria Anna Austriaca..." Milano 1652. - Bora 1980, 128, fig. 24-29; - Moli Frigola, M., Arte Lombarda 110/111, 1994, s. 179, obr. 1; - Appuhn-Radtke: Storer 2001, s. 64-66
s457 a Carpoforo Tencalla, sediaca figúra žobráka na freske z cyklu postáv v medailónoch nad oknami saly terreny, 1655
ČERVENÝ KAMEŇ, Hrad
JM, Ars 1994/3, s. 255, 308, obr. (predloha); - G. Mollisi, in: Kat. Tencalla 2005, s. 60, 63-64, obr. 1,2, pozn. 10 a 35 na s. 86; - JM, Tencalla 2015, s. 90-91, obr. 97, 98

s457 b C. Tencalla, dve postavy stojace v popredí vľavo na freske Sťatie sv. Pavla apoštola na stene chóru, 1659
MAROGGIA, far. kostol S. Pietro
I. Proserpi, in: Kat. Tencalla 2005, s. 29, pozn. 9 na s. 86; - G. Mollisi, tamtiež, s. 60, 63-64, pozn. 10 a 35 na s. 86, fareb. obr. XI.
Prestavbu kostola a výzdobu financoval Giovanni Pietro Petrucci (zomr. 1659), kanonik a apoštolský protonotár v Olomouci, Brne a Kroměříži, dvor. radca cis. Ferdinanda II./=III.?/ a Leopolda I. (Proserpi, s. 28).

STRADANUS (Jan van der Straet, 1523 - 1605)

s458.1-2

Posledný súd, séria 4 medirytín (kruhový formát) Hendrik Goltzius ca. 1577, vyd. Philips Galle v Antverpách
W. L. Strauss: Hendrik Goltzius. The Complete Engravings and Woodcuts. New York 1977, vol. I, č. 6 a 8; - IB III/1980, č. 281-284; - Holl. Dutch VIII, s. 112, č. 225-228; - Baroni Vannucci 1997, Catalogo delle stampe in serie, č. 690/1-4 na s. 361 (Paríž, Bibliothèque nationale); - The British Museum, Dep. Prints and Drawings (Reg. N. 2001,U97 a U95)

s458.1 "Otvorenie 6. pečate" New Hollstein 119.I (Johannes Stradanus); - Hirschmann 325; - Hollstein 325.I; - Strauss 6; - Baroni Vannucci 690.1; - Bartsch III.86.281; + aj neskoršie kópie (francúzsky rytec; stranovo prevrátene) a i.
s458.1 a Stojaci ženský akt a muž na tabuľovej maľbe → Ezechielova vízia, zač. 17. stor.
KREMNICA, NBS - Múzeum mincí a medailí (inv. č. K-1403/U 37)
JM 2003, s. 112-118, obr. 10-13 (predlohy); - JM 2006b, s. 209, obr. 9 a,b; - DSVU Renesancia 2009, č. 202 na s. 839-840, obr. (JM)

s458.1 b Kostlivec s rubášom cez hlavu na tabuli Posledný súd, ústredný obraz epitafu S. Greffovej, 1609
LEVOČA, far. kostol sv. Jakuba
Kruhová kompozícia Posledný súd podľa Chr. Schwarza doplnená v ľavom spodnom rohu smrtkou (JM, in: DSVU Renesancia 2009, s. 864, obr. s. XX)

s458.2 "Spravodliví idú do neba"
New Hollstein 121.I (Johannes Stradanus); - Hirschmann 327; - Hollstein 327.I; - Baroni Vannucci 690.4; - Strauss 8; - Bartsch III.87.283
s458.2 a Kľačiaci ženský akt na tabuli → Ezechielova vízia
KREMNICA, NBS - Múzeum mincí a medailí
JM, Ars 2003, s. 112-118, obr. 10-13 (predlohy); - DSVU Renesancia 2009, č. 202 na s. 839-840 (JM)

+ Hieronymus Francken II: Posledný súd, tabuľová maľba, 1605-10 (KHM Wien - Salzburg; - aj figúry z "Posledného súdu" Michelangela a Schwarza); + Torunský maliar: Detail obrazu na epitafe rodiny von der Linde, ca. 1584 v kostole P. Márie, Toruń (J. Flik, in: Niderlandyzm, s. 379, obr. 12; - aj Michelangelo a Schwarz); - stojaci ženský akt a kostlivec zakomp. do výjavu Ezechielova vízia na krídle tabule "Symbolum Apostolorum" Thodora Ghisi 1604 (Graz, Joanneum)









s459

Pribíjanie Krista na kríž, medirytina Philipps Galle (z cyklu Pašií?)

+ stranovo prevrátená kópia na výšku, rímsky rytec (znač. monogr. "CCI"), in: "Vita dell´anima desiderosa di cauar frutto grande dalla Sant.,a Passione di Giesù Christo Operetta affettuosa e copassionevole..." (Rím,
po 1614)

s459 a Olejomaľba, kópia zo zač. 19. stor. v kaplnke Božieho hrobu
BOBROV, far. kostol sv. Jakuba St.
Jedna z troch rozmerných kópií podľa olt. obrazov Fr. Lekszyckeho z r. 1658 v kaplnkách na Kalwarii Zebrzydowskej (Ukrižovanie podľa Rubensa, Snímanie z kríža podľa A. van Diepenbeck).
Kaplnku dal ku kostolu r. 1833 pristavať pláteník a kostolný kurátor Kompaník. Obrazy rešt. ŠRA? (návrh na rešt. 1985) - Kalvárie 2002, s. 100



   

s460

Zvestovanie Panne Márii, medirytina, vyd. Raphael Sadeler I
IB 71/2, s. 123, č. 2; - Holl. Dutch XXI, s. 295, č. 1; (VirtKupf)


s460 a Obraz v nadstavci boč. oltára Panny Márie Matky Milosrdenstva (Bratstva Sv. Ruženca), po 1661?
SKALICA, far. kostol sv. Michala archanjela





s461

Bičovanie Krista, medirytina Joannes Collaert, vyd. Philipps Galle, Antverpy 1584/87
Z cyklu "Passio, mors et resurrectio dn. Nostri Iesu Christi" (The British Museum)


s461 a Tabuľová maľba → na krídle oltára, 1636
ŠTÍTNIK, far. kostol ECAV


+ Tabuľová maľba z pašiového cyklu vo výplniach parapetu empory, 1602-1604 (Źórawina)





Ján(?) SZELEPCSÉNYI

s462

Svätá Rodina - chlapec Ježiš medzi Máriou a Jozefom ("pozemská Trojica" - trinitas terrestris; Hl. Wandel); stredná časť medirytiny, 1695
Znač. "Giov./!/ Szelepscenyi inv. et fecit", vyd. Landgraff(?); - Soltész Zoltánné: Szelepcsényi György ismeretlen rézmetszete, MÉrt 4/1955, s. 216, obr. 1; - Szilárdfy, obr. 391; - Szilárdfy, Eigenständige Typen... 2001, s. 12, obr. 8: frontispis, celok s orámovaním (sv. Vojtech a Štefan, hore Patrona Hungariae).
Variant kompozície rozšírenej devočnou grafikou, vychádzajúcej pravdepodobne zo zobrazenia P. P. Rubensom (kompar.: rytina Schelte a Bolswert podľa Rubensa a kópie - J. Chr. Hafner, atď.); + anonymné rytinové ilustrácie (Szilárdfy 2008, CD č. 100); "Jesus, Maria y José", 1844 (GMB Bratislava, C 25426); drevorez Anthonie Wierix (Aggházy 1959/III, Szilárdfy), a pod.
K ikonografii: iná verzia "ET ERAT SVBDITVS ILLIS", medirytina Franz Brun ml. podľa Rubensovej predlohy (vyd. Gerhard Altzenbach, 1. pol. 17. stor.)
s462 a Medailón naspodu obrazu Dobrý pastier na boč. oltári, 1696?
LEVOČA, far. kostol sv. Jakuba
Oltár s novým obrazom vysvät. 1696, renov. 1875. - NKP Levoča 2016, s. 150, obr.
Len odvodená kompozícia, hore namiesto holubice a Boha Otca iba žiara z neba


s462 b Olejomaľba, pol. 18. stor.
(SOGA 2016)
Ol/pl, 47 x 63 cm; ponúkané na 130. aukcii SOGA v okt. 2016, č. 174 ("Nezn. stredoeurópsky maliar, okolo 1750")
Kópia podľa niektorej z grafických predlôh; bez hornej časti, s lesnatou krajinou v pozadí, prerobené na "Návrat sv. Rodiny z Egypta"

katalógtop